Alles leuk en aardig, als bedrijfseigenaar, ondernemer, directie of management heb je als main focus een gezond bedrijfsresultaat en dat laten de cijfers jaar op jaar zien. Wanneer dit tegenvalt ga je sleutelen aan kosten, investeringen bijstellen, misschien wat mensen prikkelen om harder te werken en niet teveel salarisverhoging geven.

Het burn-out percentage is aan het verveelvoudigen in het bedrijfsleven 

Er dienen gewilde nieuwe generaties aan, young potentials, intelligente vlotte hard werkende snelle jongens en dames. Er wordt getrokken aan deze leuke sterke generatie, maar met een mooie lease auto, joviale baas of gelikt kantoor kom je als werkgever niet meer weg om deze groep te (ver)binden aan je bedrijf.

Bij deze groep ligt een overspannenheid of burn-out binnen enkele jaren op de loer. Net wanneer het vaste contract in orde is gemaakt. HR afdelingen en management baalt; er blijft werk liggen, je hebt de zorg voor een moeilijke situatie, het werk moet opgevangen worden, er worden meer kosten gemaakt, er moet tijd in gestoken worden en tijd is geld. Er ontstaat een spanning in de organisatie, werkdruk, langzaamaan (vaak ongemerkt) ontstaat er verandering de bedrijfscultuur.

Wat we ook ‘wel weten’ is dat bedrijfscultuur, de mensen, de productiviteit en persoonlijke effectiviteit ‘key’ zijn. Het alleen ‘weten’ en meten is niet genoeg. De kunst is er iets mee te doen wat uiteindelijk niet alleen een beter bedrijfsresultaat, maar een energieke organisatie creëert waar productiviteit in die flow alleen maar groter en groter wordt.

Het DNA van je organisatie beïnvloeden

Veel huidige ondernemingen vinden dit nog wat ‘soft’; er moet tenslotte gewoon kei hard gewerkt worden, dat hebben zij zelf in de begin jaren ook gedaan toen zij zelf de young potentials waren. Wat hier over het hoofd gezien wordt is dat er enorme generatie verschillen momenteel zijn.  De nieuwere generaties die aan het werk gaan in deze wereld, hebben totaal andere eigenschappen, andere wensen en doelen wat bijdraagt aan het werkgeluk.

Mensen maken het verschil. Goede managers zijn niet altijd leiders, goede leiders zijn niet altijd goede managers. Je kunt niet alles zijn, je moet niet alles willen zijn. Ieder heeft zijn eigen kennis, kunde, kracht, intrinsieke motivaties, ambitie en doelen. Als het goed is, streeft een ieder binnen een bedrijf uiteindelijk dezelfde overstijgende bedrijfsmissie na. De kunst is krachten en de verschillende karakters en generaties, potentie, kennis en kunde te benutten; op de juiste plek, voor maximale effectiviteit en een lekkere energie in het bedrijf.

Niet werken ‘because it pays the bills’, maar blij en opgewekt aan het werk zijn en doen wat dicht bij het hart en werkplezier ligt

Een cultuur transitie gaat niet over 1 nacht ijs, dat vraagt tijd, focus, aandacht. Toch kan er met kleine dingen al snel verschil en resultaat geboekt worden; dat is waar een Chief Happiness Officer zich op richt. Een CHO draagt bij aan het creëren van een prettige werkomgeving, zorgt dat mensen doen waar zij hun talenten in kwijt kunnen en bij hun kennis, kunde en vooral krachten past. Ze bewaken en verbeteren het welzijn van de mensen, waardoor de sfeer verandert in positieve zin. Dit merkt vervolgens jouw klant op.

Deze positieve vibe genereert als vanzelf meer business, omzet, klanten. Als 1 persoon binnen een grote organisatie ‘geraakt’ wordt heeft dit als een olievlek effect op de omgeving zowel intern als extern. Een CHO luistert met het hart, daar kan ik een aparte blog aan wijden; ‘oprecht luisteren’. Als je als lezer tot dit gedeelte van mijn blog gekomen bent (thanks by the way!) weet je als het goed is precies wat ik bedoel.

In Nederland zijn er eind 2018 in totaal 15 CHO’s actief. Deze bedrijven lopen een stap voor en anticiperen op de enorm veranderende wereld waarin we werken en leven. Zij zullen niet alleen de mensen in de organisatie aan zich binden, maar verbinden, en daarmee meer en intenser zich met hun klanten verbinden.

Onderzoek wijst uit dat deze organisaties de laagste ziekte percentages en omloopsnelheid in mensen kennen. Er zal rust, plezier, focus en een enorme groei en learning curve zichtbaar zijn; productief en effectief.

 

Gaaf he? Ik ben zo blij met deze rol en de groeiende aandacht hiervoor. Ik gun het iedere organisatie om succesvol, onderscheidend, stralend en waardevol te zijn, plezier te hebben, gezond en groeiend bedrijfsresultaat en wachtrijen aan goede waardevolle mensen voor de organisatiedeur.

Kom in contact met Sparkle Professional en Organisaties. Happy to meet!